سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتدال یا عدالت ؟؟!!

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/9/25:: 1:21 صبح

سلام..

 

مدتی است به جهت اینکه فراغت کافی ندارم از نوشتن و یا حتی کپی پیست کردن دستنوشته هایم  معذور بوده ام.. همین امر مرا مجاب کرد که گرچه کوتاه هم شده باشد  مطالبم را بنگارم و اگر فرصتی دست داد آنها را تکمیل کنم ..خصوصا که  مخاطبان جستجوگر  به هر حال بعد از ارسال  پستها  در سرچ هایشان به مطالب دسترسی خواهند  داشت..

و اما :

این روزها  خیلی حرف از« اعتدال» می شنویم.. نمونه اش این متن : +

اما هر چه می گردم می بینم  ما را در کجای دین  به اعتدال دعوت کرده اند  منبعی را نمی یابم..  یک جا را به ما  نشان بدهید که  دستور داده شده باشد که : اعتدلوا !! آیا می یابید؟؟

حال آنکه  تعبیری که ما را به «عدالت» ورزی   امر کند فراوان است..

 

عدالت ، قرار دادن هر چیز است در جای خودش..

اما اعتدال چه ؟؟

اصلا یک چیز خیلی جالب :

آیا شما مخاطب محترم  می توانید تعریف  این عبارت را بیان کنید؟؟

نمی خواهم پیشداوری کرده باشم اما می توان حدس زد که در همین  تعریف کردن ها هم  اختلاف نظر فراوان است..

 

منتظر می شویم..

 

یاعلی(علیه السلام)


خوشا به حال حجاج ورزش کار !!

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/8/7:: 4:56 عصر

ارسال شده در 27/4/1387:: 2:44 صبح توسط «محمد» !!

سلام

این پست رو  باید  یک بار دیگر  تکرار کنم ..چون برای کسانی که می خواهند به حج بروند لازم است..

ببینیدو لطفا حتی الامکان به آن عمل بفرمایید..

 
 


- اگر تصور می کنید منظورم این است که بروید و مثل "حسین رضازاده" المپیکی بشید و بعد جایزه اش این باشد که با خانواده به حج مشرف شوید
- و یا اگر تصور می کنید مقصودم از ورزشکار بودن این است که بطور حرفه ای ورزش کنید و یا در یک رشته تخصص داشته باشید و ... ! خیر اینگونه نیست.
بلکه این خوش بحالی ای! که عرض کردم مقصودم ورزشی است که در ان حداقلی از ورزیدگی جسم وجودداشته باشد که خب هرکدام مان بایستی احراز کنیم.
باید انقدر قوت جسمی داشته باشیم که برای روزی چند بار بتوانیم مسیر چند صد متر و یا حداکثریکی 2کیلومتر بین هتل تا حرم را با ورزیدگی و نشاط کافی طی نماییم.
اخر در حرمین شریفین که هستیم غیر از دعا و تلاوت قران و نماز و امثالهم چه کار دیگری است که شایسته ی انجام است؟
از سویی نمی توان از حداقل های نیاز روزانه نظیر خواب و خوراک کافی نیز چشم پوشید.لذاست که بایست مستمرا بین حرم و محل سکونت(هتل )رفت و امد داشت .همیشه هم که سرویس رفت و امد فراهم نیست همچنانکه همیشه نیز خیابانها خلوت نیست.
حال چه باید کرد؟
خیلی ساده است! و ان هم اینکه اگر کارمان ورزش نیست لا اقل از ان دور نباشیم و در حد ضروری به ان بپردازیم. حال هرچه بیشتر بهتر .
به اینصورت است که خواهیم توانست هم مسیر های به سمت حرم را به راحتی بپیماییم و هم از حضور مستمر و طولانی مدت در مکان عبادت خسته نشویم. مقاومت بدن در مقابل سرما و گرما و یا بیماریهای احتمالی (هرچند احتمال ان بسیار کم است) نیز از این جمله است.


یا علی (ع)



نوشته های ایام سفر حج ام ..( 1 )

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/8/5:: 7:35 صبح

سلام

این مطالب را در همان روزهایی که  داشتیم آماده ی سفر می شدیم  در جایی دیگر نوشته بودم..

همانها را  به اینجا منتقل می کنم.. برای خودم که خیلی خاطره انگیز است چون مقارن با سفر بود حال و هوای خودش را دارد..

ناگفته نماند که  یکی دو تا پست هم از خود مکه فرستادم.. انشاالله انها را هم  به مرور  در این وبلاگ عرضه خواهم نمود..

و اما آن پست مورد نظرم :



اول!

سلام
امروز رفتم حوله احرام خریدم تا همراه دیگر وسایل داخل ساک تحویل کاروان بدهم و یواش یواش عازم بشیم.
یک بار دیگر رفتم برای هماهنگی تالار تا برای برگشتن مختصر ولیمه ای تقدیم بستگان و اشنایان شود.
رفتم یه سری هم به مرکزی که لوازم کوه و ماهیگیری وخلاصه اردویی را می فروخت سر زدم تا اگر چیز بدرد بخوری داشت بگیرم قاشق چنگال تاشو برای جمع و جوربودن وسایل /ناخنگیر و چاقو و ...چندکاره/
این ها را برانداز کردم تا در این روز اخری تصمیم بگیرم که بگیرمشون یا نه!
خیلی دلم می خواست دفترچه خاطرات همراه ببرم تا خاطرات را ثبت کنم اما حس و حالش رو ندارم .بلکه با رفتن به یک کافی نت این کار رو درحال و هوایی دیجیتالی امتحان کنم. البته از این بروبچه هایی که رفتن کسی رو پیدانکردم که بهم بگه اصلا کافی نت در دسترس هست یا نه!

بی موخره تموم میکنم.
میبخشید.
یا علی
 
دومین مطلب از سری مطالب را انشاالله به زودی تقدیم می نمایم..
 

حلالیت طلبیدن برای حج ..

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/8/4:: 1:35 صبح

سلام

   - گویا دلتنگی های سال قبل امسال هم بر سرم آوار شده که دوباره دنبال جایی برای درد دل گشته ام و ... .

 

  امشب یکی از دوستان قدیمی مسجدمان  بهم زنگ زد که عازم حج است..  حال ما را نمی دانم  می توانید تصور کنید یا خیر؟؟

 

اولین چیزی که برام خیلی مهم بود که بهشون بگم این بود که حتما  از هرکسی که دور و بر شون هست حلالیت بطلبند..حتی دورترین فامیل و بستگان و  هم کلاسی ها وهمسایه ها وووووو ... .

این کار ثمرات زیادی داره که بماند برای  پست بعدی..

 

یاعلی0(ع)


روزنگار حج !

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/8/1:: 2:27 عصر

سلام بر مهدی (عج) و آباء طاهرینش (ع)

 

  ماه ذیقعده و ذی حجه  هر سال   بوی حج همه جا رو پر می کنه و دلها رو با خودش می بره.. خصوصا اگر کسی  یک بار  لطف  الهی شاملش شده باشه و به این سفر  عظیم رفته باشه..

 

انشاالله از این به بعد هر روزه  مطلبی را در مورد حج خواهیم نوشته.. حالا یا  خاطره  است یا   نکته ای مهم  و یا عکسی از  آنجا باشد و خلاصه هرچیز مرتبط که  خب بنایم بر این است که مطالب حتی الامکان تولیدی خودم  و یا اطرافیانم باشد..

 

سرزدن مستمر  شما  + نظرات تان  را   خواستاریم..

همچنانکه  دعای خیرتان  را طالب هستیم..

 

اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام  ما ابقیتنی فی یسر منک و عافیه و سعه رزق

و زیاره قبر نبیک و الائمه علیهم السلام

آمین

 

 


حج .. و ضبط موقعیتهای ماندگار آن ..

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/7/14:: 4:53 صبح
السلام علی المهدی وعلی ابائه
...ضبط موقعیت ها ی ماندگار حج ..!
هرسال این روزها که می شود خصوصا ایام شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء(س) حال و هوای عجیبی بر حجاج سالهای قبل  حاکم می شود که قابل توصیف نیست..  دعا کنید کرم و لطف خدا این بار هم شامل شود و توفیق این سفر عظیم نصیب  این جانب  گردد..
و اما
یک نکته ی مختصر و جالب وکاربردی:
یادم است یک بار که کاربرمحترمی از مکه و مدینه   تماسی  داشتند برایشان مطلبی راعرض کردم که    حال همان را تقدیم شما گرامیان می نمایم:

خیلی موارد و اماکن و موقعیتها  برای عکس انداختن و به طورخاص فیلمبرداری(با موبایل منظورم است) هست اما اینی که عرض می کنم چیز دیگری است.

در حرمین شریفین جاهایی هست که شما مرتبا کاری را انجام می دهید و جزء برنامه ی روزانه تان می شود. مثل نگاه کردن به کعبه و شکوه ان/نگاه نمودن به قبه الخضراء مرقد اقا رسول الله الاعظم/ و یا زل زدن به در و دیوار بقیع و بغض همیشگی/طواف کردن ویا سعی نمودن/ و ...
حال مثلا در 7 دور کامل طواف , صوت مناجات و ذکرهای زائران بیت الله الحرام را با موبایل ضبط کنید
یا از یک دور کامل طواف را با موبایل و بطور ثابت , گویا دوربین جای چشم شما نشسته فیلم بگیرید و همینطور موارد دیگر...

این باعث می شود که بعدها که می خواهید خاطرات تان را به یاد بیاورید و بازسازی اش کنید و به یاد صفا ی ان اوقات بیافتید و خلوت کنید بهتر بتوانید فضا را بازسازی کنید و ... بقیه اش را دیگر خودتان استادید . عنایت نمودیدکه.. این با تصویربرداری به قولی ژورنالیستی فرق دارد.
البته ناگفته نماند همان فایل هایی را که عرض کردم تصویربرداری کردم را می خواستم برایتان بگذارم اما مشکلی جزئی پیش امده که دعا کنید زود رفع شود تا خدمتتان تقدیمش کنم.
موفق باشید.
روحی فداک یا علی

سفر حج و حجاب های فراروی حجاج

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/5/16:: 3:36 صبح

سلام بر مهدی (عج) و آباء طاهرینش (ع)

خواستم در مورد  نیمه ی شعبان مطلبی بنویسم اما دیدم  بیان قاصر است لذا بنا بر  قرار اولیه ای که در احداث این وبلاگ داشته ام  به ارائه ی نکاتی در مورد زیارت و سفر حج می پردازم  و ان را  به حضرت  صاحب(عج) تقدیم می نمایم. امیدوارم که مفید افتد

 

..حواس پرت کن! های مادی و معنوی ..

شما وقتی وارد حرمین و شریفین و یا به عبارت دقیق تر وارد این دو شهر می شوید مناظر بسیاری را می بینید . نیز افراد بسیاری را و محیط جدیدی که خب مشخصات خودش را دارد.
حالا هدف ما از این سفر چه بوده است ؟غیر از بهره گیری از فضای معنوی ان دیار و توشه گیری برای اخرت و دنیای خویش؟؟
اما وقتی به این دو شهر وارد می شوید این جلوه گری ها شروع میشود. خدا نکند که همسفر دهن بین و حرافی داشته باشید و بر ان صفت ناپسند خودنمایی هم افزوده شده باشد. برای اینکه به شما بفهماند یکی دو سفر دیگر هم امده است مکررا به شما یاداور می شود که سال قبل که امده بوده این پل اصلا نبوده اما الان فلان و بهمان است. این هتل را کوباندند و یه ساله یه برج کذایی علم کردند و ... الی اخر.
چشم گیری های غیر مادی زیادی هم پیش پای شما قرار می گیرد کم ترین های ان گپ زدن با کاسب های این دو شهر است خصوصا که انها فارسی را هم بتوانند بلغور کنند و نیز اینکه افغانی الاصل و یا تاجیکی باشند که دیگر هیچ.(توجه شود به مباحث مفید اعتقادی ای که ممکن است در بگیرد فعلا کاری ندارم. چه بسا  بعضا این کار ضروری هم باشد)

حسابش را بکنید این همه راه را طی کرده اید و پس از نوبت های طولانی به این توفیق نایل شده اید انوقت میزان قابل توجهی از ان  زمان ، به کارهایی بگذرد که اصلا ارزشش را ندارد.. اینهایی را که می گویم یک حرف در درون خودمان است و برای رفع همین کوتاهی های مختصر است و الا زائران ایرانی از بهترین زائران هستند. اما خب اخر از ما پیروان اهلبیت توقع بسیار می رود.
راستی یادم نره بگم که اصلا خودم را درحد توصیه کردن نمی دانم و طرح بحثم هم چیز دیگری بود اما خب دردم امده بود لذا از زبانم جاری شد.

و اما داشتم می گفتم که این چشمگیری ها یک حجاب خواهد بود برای بهره گیری صحیح از این فضا . حالا چه کار کنیم؟ یکی از راه های فهم بهتربرای حل این مساله تشبیه این سفر به خلبانی و اموزش خلبانی است.
مگر شما نمی خواهید در این سفر به ملکوت اسمانها پرواز کنید ؟ اگر اینگونه است تصور کنید یک خلبان را که در هنگام اوج گرفتن حواسش به دار و درخت و کوه و کمر و بیابونهایی باشه که زیر پاش باشه. این شخص یا مسیر را اشتباه می رود یا خدای نکرده سقوط خواهد کرد.

برای رفع حواس پرتی هایی انگونه و نیزدراصل برای تمرین و تثبیت مهارتهای ذهنی یک خلبان از دستگاه شبیه ساز(سیمیلاتور) استفاده می کنند. او را در مقابل چیزی نظیر همین اتاری ها ! قرار می دهند تا در شرایط نسبتا مشابه تمرین کند که چه باید بکند.

حال این شبیه سازی بایستی قبل از سفر صورت بگیرد یا با مطالعه کتابها و مشاهده تصاویر مربوط به اماکن و ... . و یا با دیدن فیلم ها و نرم افزارهایی که به معرفی و اموزش موارد لازم به این سفر پرداخته اند. با تمرین ذهنی این امر تثبیت می شود.

بگذارید برایتان از یکی دو مقطع مهم که این تمرین ها به کار می اید اشاره کنم:

شما به مسجد شجره می ایید که در انجا محرم شوید و لبیک گویان به پروردگار متعال امادگی کامل خود را برای بندگی ابراز دارید. دسته ای تازه مشغول این می شوند که راستی احکام مربوطه چه بود . بعضی دیگر مبهوت!! درختان بلندبالای انجا می شوند که در ان گرمای ازاردهنده مطبوع و فرحبخش است و بعضی دیگر به موارد دیگری مشغول می شوندکه تناسبی با ان شرایط ندارد.

یکی از دوستانم که قبل از سفر برای راهنمایی مراجعه کرده بودم می گفت برای من سخت ترین  لحظه  آن جایی بود که می بایست لبیک می گفتم و (خودمانی میگفت) کم مانده بود قالب تهی کنم از شرمندگی در محضر خدای رحیم و کریم ام..
این دو حال را با هم مقایسه کنید کسی که از همه ی این حواس پرت کن ها گذشته و مشغول به مناجات و عرض حال به رب اش است و دیگری که به دنبال عکس انداختن و یا ورانداز کردن محیط است و یا ... .
اگر با زائران بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی مانوس شده باشید از بعضی هایشان احتمالا شنیده اید که می گویند : سفر اول نفهمیدیم چقدر زود تموم شد و و درست استفاده نکردیم و یا اگر می دانستم فلان نکته را دقت می کردم و ... .
فاعتبروا یا اولی الابصار.

-----------------------------------------------

الان یکی از دوستانم در حرمین شریفین است.. وقت رفتن اش مرا به شدت هوایی کرد و رفت..

اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام فی عامنا هذا وفی کل عام ،‏ و زیاره قبر نبیک و الائمه علیهم السلام

آمین


آقای احمدی نژادشمارادرک میکنم اما...

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/5/5:: 3:20 صبح

سلام.

خیلی حوصله ی چسباندن مطالب به همدیگرو تدوین آنها را را ندارم.. لطفا همیتطوری بخونیدش..

 

آقای احمدی نژاد شما را درک می کنم که:

 

در طول این 4سال هیچ دیواری از دیواردولت نهم کوتاه تر نبود..

همه ی طیف ها شما را نقد می کردند و اصولا هیچ رسانه ای نداشتید..

طیف مقابل که بی محابا مثبتات دولت را منفی می دید..

طیف اصولگرای مصطلح نیز یا نیش و کنایه می زد و یا گیری می داد که بگوید ما هم حرفی برای گفتن داریم..

واین را می فهمم که اگر شخصی مواچه با صد توطئه در مقابلش باشد ممکن است در مواجهه با صدمین اش تاب از کف بدهد و حال آنکه تصور ما بر استمرار آن تحمل بوده است..

و نیز می فهمم که اگر هرکدام از افراد دور و بر انسان را از او با انگی دور کنند  جداشدن از معدود افراد امین نزد انسان ،  بسیار بسیار سخت است اگر غیرممکن نبوده باشد..

این را هم که یک مجموعه بایستی با هم هماهنگ باشند را نیز می فهمم و مدیریت واحد و پرصلابت را نیز درک می کنم..

همه ی این مطالب و نیز مطالب دیگر که فرصت بیانش را ندارم می گذارم کنار حجم عظیم فعالیتهایی که صورت داده اید تا خدمات تان شایسته ی مردم ایران اسلامی باشد اما .......

 

و اما :

 

خیلی فکر کردم که این اصرار شما بر اینکه یک فرد بر مقامش بماند تا چه حد درست است؟؟

 

آیا همانگونه که در پست قبلی ام نوشته ام ان شخص از قیس بن سعد بالاتر است ؟؟ 

 

 اصولا اگر به فرض آن فرد هیچ خطایی را نیز مرتکب نشده باشد ، وقتی در میان مخاطبان خودش وجهه ندارد(به حق یا ناحق) آنوقت او چگونه می خواهد مدیریت کند زیردستانش را؟؟

 

آیا قبول دارید که همه ی طرفداران شما که همان طرفداران گفتمان امام ورهبر معظم هستند  از قضایای آقای مشایی بی اطلاع و باطبع دلگیر  بوده و هستند؟؟آخر اگر نمی توانیدما را  اقناع کنید«به هر دلیل ، چه هجمه ی ناجوانمردانه ی مخالفانتان باشد و چه ضعف تان در ابلاغ مطالب تان » این چه اصراری است بر آن انتصاب؟؟

 

اینها را گفتم اما در مورد آقای مشایی 2 نکته هنوز هست که به تمام معنی برایم مبهم است(قضیه های: دف زدن /مردم رژیم اشغالگرقدس/ و... ) را ندید می گیرم و برای ان توجیهی می یابم   ولی شما بگویید:

 چه کنم در مورد قضیه ی :

  آینده ی جهان و اینکه اسلام دین جهانی نیست و ...(نقل به مضمون از کلام مشایی)

و چه کنم در مورد :

 این ادعای بزرگ و عجیب شما در وصف مشایی که گفته اید او یک اسلام شناس است و ... . از کی تا به حال  عناوین این قدر بی ارزش شده اند که به کسی که شاید دهها و نهایتا صدها و .. کتاب را  خوانده است اطلاق عنوان اسلام شناس! می کنید؟؟

آیا معارف اسلام این قدر محدود است که به چنبره ی ذهن امثال او در آمده است؟؟

آیا تعابیر  دم دستی و مبتذل شده است؟؟

..

 

توجه خواننده ی محترم را به مطالب صدر نوشته که ناظر بر  شرایط پیرامونی این نوشتار است جلب می کنم تا گزندگی  عبارات پایانی  بر ذهن مستمع مستولی نگردد.. چرا که ما رییس جمهور مان را که صادقانه به عرصه ی خدمت  در آمده است قبولش  داریم  و لذا ست که  نقاط ضعف او را نیز صادقانه و صریح  به او می گوییم تا  خللی در  ان محاسن بروز ننماید..

 

هو المسدد


ما و دکتراحمدی نژاد..قیس بن سعد و مشایی

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/4/30:: 6:24 عصر

سلام..

فکر می کنم اگر کسی کمی با تاریخ حیات طیبه ی حضرت امیر(علیه السلام) آشنا باشد همه ی حرفهایم را در تیتر  این پست با او زده باشم..

 

ما: خدمتگزاران آستان اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه وآله) هستیم.. در همین راستا فداییان حضرت حجت(عجل الله فرجه الشریف ) و بالتبع پیرو ولایت فقیه و مریدان ایشان و زمینه سازان دولت اسلامی به معنای دقیق کلمه هستیم... در همین راستا  هرکدام مان  تلاشهایی کرده ایم از ایثارگریهای خانواده مان  گرفته تا  کارکردن برای معرفی  دکتر احمدی نژاد به عموم  مردم شریف ایران.. توضیح این فعالیتها ضروری نیست همچنانکه منتی هم بر شخصی نیست و وظیفه ای بیش نبوده است.. اما :

 

دکتر احمدی نژاد:خدمتگزاری که صداقت و سلامت نفس و شجاعت ایشان برای ما مسلم بوده است ..کسی که  همه ی حیثیت خویش را در تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی می داند.. خود را خادم مردم شریف ایران زمین می داند.. بیش از این توضیح واضحات نمی دهم.

 

قیس بن سعد: فرزند سعدبن عباده :«صحابی جلیل القدر و  رییس انصار . بزرگ مدینه..کسی که حتی زیر بار بیعت با اولی هم نرفت.. دست آخر هم او را به همین دلیل ، به تیغ غدر و فریب  ترور کردند و گفتند جنیان او را کشتند و ... .

همین قیس بن سعد که دارای این خاستگاه بزرگ خانوادگی است خود دارای کمالات بسیاری است.. در توضیحی مختصر اینکه : 

 او کسی است در حد مالک اشترنخعی.. به دلیل کفایتی که داشت حضرت امیر(علیه السلام) او را به امارت مصر منصوب نمودند.. ذکاوت او زبانزد است، همچنانکه وفاداری محض اش به امیرالمومنین(ع) ثابت شده است..

مصر دارای طوایف مختلف سیاسی ای بود که گرچه جو غالب در ان مخالفت با خلیفه ی سوم(عثمان) بود اما اینکه شیعیان محض امیرالمومنین(علیه السلام) در آن زیاد بوده باشند محل تردید است..این را اضافه  کنید بر  تاثیر خاص عمروعاص(لع) بر این بلاد که دارای نفوذ فوق العاده در ان بود.. برای این منطقه ی عظیم حاکمی قدر لازم بود.. او هم توانسته بود با مدیریت قوی ای که دارد  بر مشکلات فایق آید . شاید اگر بخواهم  حق مطلب را ادا کنم باید بگویم او به نوعی در حال  تقیه ی معکوس بود.. او تنها یک مشکل داشت فتنه انگیزی های معاویه(لع).. معاویه انقدر در مورد او شایعه درست کرد که برای او در نزد  مردم و اطرافیان حضرت  حیثیتی باقی نماند.. برای حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز چاره ای نماند جز اینکه او را عزل نمایند و به جای او محمد بن ابی بکر (ره)  را منصوب نمایند..

 

مشایی: کسی که برای دکتر احمدی نژاد فردی امین و متدین جلوه می نماید.. ما هم بر این امر صحه می گذاریم چون دکتر را قبول داریم.. اما :

همه ی نکته در همین اما  وجود دارد و آن اینکه  آقای دکتر احمدی نژاد  نتوانسته اند مردم  و خصوصا طرفداران خود را قانع نمایند.. این عدم توانایی به هر دلیلی که می خواهد باشد  مهم این است که معلوم نیست آقای  مشایی  از قیس بن سعد آن یار امین حضرت امیر(ع) بالاتر باشد

 

همین..

 

 


پیش پست!!

ارسال شده توسط محمد{حامی} در 88/4/23:: 1:27 صبح

سلام علیکم .

در مورد مواضع علمای بزرگوار  در خصوص مسایل سیاسی اخیر مطالبی  را در ذهن دارم که به لطف خدا در اولین فرصت تقدیم می نمایم..

 

منتظر باشید..

یاعلی


<      1   2   3   4   5   >>   >



بازدید امروز: 10 ، بازدید دیروز: 3 ، کل بازدیدها: 94483
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ
حماسه حضور